tipsa

כשהתותחים רועמים המוזות שלי שותקות במיוחד. קפצתי רק כדי לשאול מה שלומכם, ולחלוק טיפ קטן שלי כיצד למלא את הבטן בארוחה חמה, מזינה ומנחמת בימים טרופים אלו.

מאד קל להפריח המלצה כמו "רצוי להרבות באכילת  דגנים מלאים וקטניות..", אך הלכה למעשה לא תמיד זה פשוט כל כך. רובינו (גם אני :-| ) נעים בין שני קצוות: אוכלים דיאטה ענייה בדגנים מלאים וקטניות בדרך כלל, ואחת ל- (שבוע, שבועיים, חודש.. הקיפו את התשובה המתאימה לכם) מבשלים מרק/תבשיל עמוס בקטניות, או לחלופין מחליטים שעוברים לאורז מלא, מכינים (ואוכלים) סיר ענקי ממנו.

מעבר חד כזה אינו מועיל לגוף שלנו ולרוב משיג את התוצאה ההפוכה: הגוף מתקשה לעכל, תרתי משמע, את השינוי, והתגובה שלו מביאה אותנו לחזור במהירות לתפריט המוכר וחסר תופעות הלוואי שאנו אוהבים.

קטניות, כמו גם דגנים מלאים, עשירות בסיבים, לכן כדאי להכניסן לתפריט בהדרגה. אחת האפשרויות היא לבשל שני סירים, האחד של דגן מלא (לדוגמא אורז מלא, כוסמת, קינואה, חיטה, או גריסים) ואחד של קטניות (לדוגמא שעועית על שלל גווניה, מש, חומוס, עדשים, או אפונה), לחלק למנות מדודות והגיוניות ולהקפיא.

בפעם הבאה שמכינים מרק, תבשיל או תוספת, ניתן להשליך פנימה את תכולת אחת השקיות או שתיהן ובכך להגיע לנוסחא המנצחת: להעשיר מבלי להעמיס.

תודה רבה על התגובות לפוסט הקודם וסוף שבוע שקט לכולם.

הפעם בחרתי להשתמש באורז מלא עגול, בעל מרקם וטעם בדומה לגריסי פנינה, ובעדשים ירוקות, שאינן נזקקות להשריה ובעלות זמן בישול קצר. אתם מוזמנים לנסות ולגוון עם הדגנים והקטניות לפי העדפתכם ולפי הזמן העומד לרשותכם. כמו כן ניתן להכפיל את הכמויות בלי כל בעיה.

אורז מלא עגול מבושל

רכיבים: (ל 4 כוסות מהודקות אורז מבושל)

2 כוסות אורז מלא עגול

1/2 4 כוסות מים

אופן ההכנה:

  1. להביא לרתיחה על אש גבוהה את האורז והמים, כשרותח להנמיך את הלהבה ולבשל בסיר מכוסה למשך כ 40 דקות, עד שכמעט כל המים נספגו והאורז מוכן (הבדיקה הטובה ביותר היא נגיסה).
  2. לרפד כוס מדידה (או כל כוס, ספל או קערית קטנה) בשקית ניילון ולהעביר אליה מהאורז המבושל, כף בכל פעם. להדק היטב. לקשור את השקית בצמוד ככל האפשר לספל, על מנת לאפשר כניסה של כמה שפחות אוויר (כך השקיות תשמורנה על צורתן ויהיה אפשר לערום אותן ולמלא בהן את הפריזר).
  3. להעביר למקפיא ולשמור במקפיא עד לשעת הצורך.
  4. היחס הוא 1 כוס אורז מבושל לסיר מרק/תבשיל של 4 מנות.

אורז מלא מבושל- מוכן להקפאה

עדשים ירוקות מבושלות

רכיבים: (ל 4 כוסות מהודקות עדשים ירוקות מבושלות)

2 כוסות עדשים ירוקות

1/2 3 כוסות מים

אופן ההכנה:

  1. לשטוף את העדשים ולהרתיח עם המים, לבשל על אש נמוכה בסיר מכוסה חלקית למשך כ 25 דקות, עד שמרבית המים נספגים, והעדשים רכים.
  2. לרפד כוס מדידה (או כל כוס, ספל או קערית קטנה) בשקית ניילון ולהעביר אליה מהעדשים, כף בכל פעם. להדק היטב. לקשור את השקית צמוד ככל האפשר לספל, על מנת לאפשר כניסה של כמה שפחות אוויר (כך השקיות תשמורנה על צורתן ויהיה אפשר לערום אותן ולמלא בהן את הפריזר).
  3. להעביר למקפיא ולשמור במקפיא עד לשעת הצורך.
  4. היחס הוא 1 כוס עדשים מבושלות לסיר מרק/תבשיל קטן של 4 מנות.

בתיאבון!

יערה שרי, דיאטנית קלינית  © כל הזכויות שמורות

3 תגובות לפוסט “טיפ לשילוב דגנים מלאים וקטניות בדיאטה”

  1. בתאריך 11 ינואר 2009 בשעה 6:58 # ענת

    הי יערה,

    תמיד כייף להתעדכן בבלוג הנפלא שלך. זה תמיד עוזר לי ונותן לי השראה ורעיונות.
    טוב לראות אותך מידי פעם ואמן שיהיה שקט ושהחילים יחזרו הביתה בשלום.

    ענת

  2. בתאריך 11 ינואר 2009 בשעה 9:09 # שרית-ב

    היי יערה יקירתי ,
    מעבר לטיפים הטובים והמועילים שלך { איך לומדים לאכול אורז מלא וכ' },

    אני שמחה לשמוע ממך ושאת כאן .

    אולי לא תאמיני , אבל כל הימים האלה , אני לא מפסיקה לחשב עליך …..

    נשיקות עם חיבוק אמיץ
    עם תקווה ותפילה בלב ל – " ותשקוט הארץ 40 שנה "
    הכוונה לעולם ועד !

    שרית-ב

  3. בתאריך 11 ינואר 2009 בשעה 19:01 # מיכל

    למה לי זה אפ'עם לא טעים?……

טרקבק | רסס תגובות

לכתוב תגובה

Print להדפסה לחץ כאן





שלח לי מייל עם פירסום מתכון חדש