שוקולד

"אבל אומרים ששוקולד זה בריא.." זהו לרוב המשפט אותו ממלמלים בפה מלא המכורים לשוקולד בעודם תרים אחר עוד קוביה. מצד שני ישנם אלו הטוענים שאין דבר כזה 'שוקולד בריא' – ושוקולד הוא למעשה מצבור שומן, סוכר ותו לא.

ובכן, יש לי חדשות בשבילכם – אכילת כמות מוגבלת של שוקולד מריר מיטיבה עם הלב שלנו.

צריכת שוקולד מריר (כהה) מקושרת בעקביות עם שורה של יתרונות לבריאות הלב, כולל הפחתת לחץ דם ודלקת ושיפור פרופיל כולסטרול ותנגודת לאינסולין.

קצת על קקאו ושוקולד

שוקולד הוא שילוב של קקאו, חמאת קקאו, סוכר וכו' למוצר מזון מוצק. שוקולד מריר הוא שוקולד ללא תוספת חלב, בעל תכולת סוכר נמוכה יותר משוקולד חלב ואחוז גבוה יותר של קקאו. לרוב משמש לבישול, אך ישנם רבים (ואני ביניהם) המעדיפים לאכול שוקולד זה בצורתו המוצקה על פני שוקולד חלב. לפי התקן האירופאי על שוקולד מסוג זה להכיל לפחות 35% מוצקי קקאו.

קקאו הינו רכיב לא שומני בפולי קקאו טחונים דק. עיקר שימושו הוא להכנת שוקולד או באבקת קקאו (המכילה 12% שומן בקירוב) המיועדת למשקאות ואפיה. קקאו עשיר בפוליפנולים, בדומה לאלו המצויים בתה ירוק, לדוגמא, וכיוון שלפוליפנולים השפעה מיטיבה על מחלות לב וכלי דם, בשנים האחרונות צובר תאוצה מחקר הקקאו בתחום.

פוליפנולים הם חומרים הנוצרים בצמח כתגובה לסטרס חמצוני. הם מצויים בריכוז גבוה בירקות, פירות, תבלינים וצמחי מרפא. בתוך קבוצה זו ישנה תת קבוצה של פלבנואידים, ובתוכה תת קבוצה נוספת: פלבנולים, שנקראים גם flavan-3-ols או קטצינים.

בריאות בשוקולד..?

במחקרי התערבות נמצא כי צריכה של קקאו העשיר בפלבנול מפחיתה לחץ דם, השפעות אלו נצפו כאשר ניתנו מינונים גבוהים של קקאו מעל צריכה רגילה (100 גרם שוקולד או 920 מ"ל משקה קקאו ליום). הדאגה ספציפית היא שההפחתה הפוטנציאלית ביתר לחץ דם תתקזז ע"י תכולת השומן, הסוכר והקק"ל הגבוהות שמכילים מוצרי הקקאו.

לפי מחקר אחרון בכתב העת היוקרתי JAMA, צריכה יומית של קוביית שוקולד מריר אכן בריאה ומומלצת לצריכה יומיומית. נמצא כי בתום תקופת מחקר של 18 שבועות, צריכת קוביית שוקולד מריר אחת (!) במשקל 6.3 גרם ליום הביאה לירידה של 1.5 מ"מ כספית בלחץ דם סיסטולי ו 1.0 מ"מ כספית בלחץ דם דיאסטולי במטופלים מבוגרים עם יתר לחץ דם קל. ירידה זו בלחצי דם מהווה גבול להפחתה משמעותית בסיכון למחלות לב וכלי דם.

לא כל השוקולדים זהים

כיום אין תקנה המחייבת את היצרן לציין תכולת פוליפנולים כחלק מהסימון התזונתי על האריזה. תהליכים אותם עוברים השוקולד ואבקת הקקאו משפיעים על תכולת נוגדי החמצון בהם- ורצוי להיות מודעים ולשים לב לפרמטרים הבאים:

אלקליזציה: אבקת קקאו עשירה באופן טבעי בפלבנולים, אבל יחד עם היתרונות הבריאותיים, רכיבים אלו עלולים ליצור טעם מריר ועפיץ. בחנויות המתמחות וגם בסופרים נמכרות אבקות קקאו שעברו אלקליזציה / טיפול בבסיס, תהליך המפחית את הטעם המריר ובמקביל מפחית באופן משמעותי את תכולת הפלבנולים. קונדיטורים מקצועיים וביתיים לרוב מעדיפים את טעמן המעודן של אבקות קקאו שעברו אלקליזציה (הולנדיות) – שמשום מה נחשבות איכותיות יותר. כדי להנות ממקסימום תכולת פלבנולים- ביחרו באבקת קקאו שלא עברה אלקליזציה(non-alkalized). אם מסומן על האריזה 'טופל בבסיס' – רצוי לבחור אבקת קקאו אחרת.

עיבוד: שוקולד מריר עם ריכוזי קקאו גבוהים נוטה להיות עשיר בתכולת פלבנולים. יחד עם זאת, פלבנולים נהרסים בתהליכי עיבוד, התלויים בהתססה, ייבוש וקליית פולי הקקאו. לצערינו מעיון בתווית המוצר לא ניתן ללמוד מהי רמת העיבוד אותה עבר השוקולד, לכן יש להתייחס לאחוז מוצקי הקקאו רק כקו מנחה לתכולת הפוליפנולים. ייתכן שוקולד מריר עם 70% קקאו, שיכיל אותה כמות פוליפנולים כמו בשוקולד חלב רגיל.

ישנן חברות כגון Mars ו Callebaut המפתחות תהליכי עיבוד מיוחדים שמפחיתים את איבודי הפלבנולים למינימום, למיטב ידיעתי מוצריהן לא נמכרים בישראל. יחד עם זאת במחקר שצויין מעלה השתמשו בשוקולד מריר 50% קקאו, של חברת Ritter sport, שלאחרונה ניתן למכירה גם ברשתות השיווק בארץ (והוא טעים מאד!).

שוקולד מריר 50% קקאו של Ritter Sport

מרשם לצריכת שוקולד: המינון הנכון

ללב בריא יותר, רצוי לצרוך בין 1- 4 קוביות שוקולד מריר (6- 25 גרם) או 1 כף אבקת קקאו ביום. קחו בחשבון את ההנחיות שניתנו לעיל, כדי לקבל מקסימום נוגדי חמצון במינימום שוקולד. חשוב לזכור את תוספת הקק"ל למאזן היומי (כ 30 קק"ל לקוביית שוקולד אחת) – ולקזז את צריכת הקלוריות הנותרת בהתאם.

מומלץ ובריא לאכול קוביית שוקולד ביום, השאלה היא איך לעצור בקובייה שורה אחת..? אבל זאת כבר תשובה לפוסט אחר :-)

מתכוני שוקולד מריר/קקאו בבישולוג

יערה שרי-דיאטנית קלינית, כל הזכויות שמורות

שתף מתכון זה:
  • Facebook
  • del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Twitter
  • מתכונים דומים:
  • פינוקי גרנולה שוקולד-תפוז...

    8 תגובות לפוסט “איך לעצור בקוביה אחת..? עובדות חדשות על שוקולד מריר”

    1. בתאריך 29 אפר' 2009 בשעה 20:31 # fairy_mi

      נתת לי עוד סיבה לאכול שוקולד… :) רע מאוד
      פוסט מרתק, תודה רבה יערה!

    2. בתאריך 30 אפר' 2009 בשעה 4:20 # שונט

      יערה יקרה
      הנושא כאוב מאוד מאוד …..חהה
      החלטתי פשוט להימנע…בתקופה האחרונה
      מכינה עוגות שוקולד לבני הבית ומישתדלת גם להימנע מהם..
      אמרתי מישתדלת חהה

      תודה על הפרטים המענינים !!

      נשיקות
      שונט

    3. בתאריך 30 אפר' 2009 בשעה 8:35 # אתי

      יערה שלום

      אני מקבלת ממך אימיילים ונהנת לקרוא אותם ולעיתים ליישם, מצער אותי לראות שאת מפרסמת חברות ומוצרים כמו חברת השוקולד בפוסט הזה, הכתיבה שלך מעניינת ובכך שאת מפרסמת מוצרים את מפחיתה מהאמינות שלך.חבל!
      אתי

    4. בתאריך 30 אפר' 2009 בשעה 14:11 # יערה

      היי אתי,
      הכוונה לא היתה לקמפיין מוצר כזה או אחר ,ואם את עוקבת אחר הבלוג תוכלי לראות שאני נמנעת מלפרסם מוצרים וחברות רק לשם הפרסומת. מאד קל להתבלבל בנבכי הפרסומות הצועקות לנו מהטלוויזיה, שלטי החוצות ותוויות המוצרים בסופר. הרבה חברות מבליטות לצערי ביטויים כגון "ללא חומרים משמרים" או "מחומרים טבעיים בלבד" , שממסכים שימוש בצבעי מאכל או תכולת נתרן גבוהה.
      אם אני מוצאת חברה שמייצרת חמאת בוטנים ללא כל תוספת שמנים מוקשים, סוכרים או מלחים (שזה נדיר), או שוקולד מריר שתכולת הפוליפנולים בו מוכחת מחקרית- אני שמחה לחלוק את המידע עם חברי הבלוג, באותה צורה שאני אחלוק עם בני ביתי. מיותר לציון שאיני מקבלת תשלום על כך, והאינטרס היחיד שלי הוא שכולנו נהנה ממוצרים טבעיים במינימום עיבוד ומקסימום ערכים תזונתיים.

      תהני מהבלוג,
      יערה

    5. בתאריך 02 מאי 2009 בשעה 20:27 # מונה

      הי יערה,
      בחנויות טבע ובעדן טבע מרקט מוכרים אבקת קקאו 100% טהור אורגני. לדעתי אפשר לצפות שלא עברה כל תהליך שפוגע בתכולת הפוליפנולים שבה.
      מונה

    6. בתאריך 03 מאי 2009 בשעה 8:15 # יוּני

      פוסט מדהים!!! בתור מכורה מהסוג שאומרת את המשפט שפותח את הפוסט, מאוד נהנתי לקרוא (כרגיל..)!
      מבורכת בעיני גישתך לחשוף ולשתף עימנו תגליות כגון חברות המייצרות את המוצגים הבריאים והמזינים יותר- בעיני, זה אחד, מיני רבים כמובן, ההיתרונות של הבלוג שלך!

      נהנתי!

    7. בתאריך 14 יולי 2009 בשעה 10:56 # בתיה

      יערה שלום,
      ידוע לי על היתרונות הבריאותיים של שוקולד מריר. אני מבקשת לדעת האם מותר לאדם סוכרתי המאוזן ע"י דיאטה בלבד, לאכול שוקולד מריר 87%, ואם כן, באיזו כמות?

    8. בתאריך 15 יולי 2009 בשעה 11:03 # יערה

      היי בתיה,
      באופן כללי, ניתן לשלב שוקולד מריר במסגרת תפריט מאוזן. לגבי כמויות, אני ממליצה להתייעץ עם דיאטנית סוכרת למתן הנחיות ובניית תפריט ספציפי המותאם אישית.
      בהצלחה,
      יערה

    טרקבק | רסס תגובות

    לכתוב תגובה

    Print להדפסה לחץ כאן





    שלח לי מייל עם פירסום מתכון חדש